rugpijn en acupunctuur

Acupunctuur en (Lage) rugklachten of rugpijn

 

Rugpijn en zeker lage rugpijn is lastig en vervelend, om vele redenen. Acupunctuur kan verlichtend en zelfs helend werken bij rugklachten.
Vaak krijgen mensen last van lage pijn of pijn in de onderrug door een verkeerde werk- of zithouding. Maar ook door te zwaar tillen of door plotseling een verkeerde beweging te maken, de zg. ischias kunnen rugklachten een naar een langdurige strop vormen. Maar ook kan uw rugpijn o.a veroorzaakt worden door nek -en schouderklachten
Een andere veel voorkomende oorzaak van lage rugklachten is een te hoge werkdruk in combinatie met een gebrek aan beweging. Hiernaast kunnen lichaamsbouw, erfelijke factoren, orgaanproblemen of afwijkingen in de wervelkolom een rol spelen. De acupuncturist zal daarom zoveel mogelijk willen weten over de specifieke omstandigheden waarbinnen de rugklachten zijn ontstaan. Zo’n uitgebreide analyse is niet alleen nodig om de klachten te verhelpen, maar ook om deze te voorkomen.

 

Wat is lage rugpijn precies?

Lage rugpijn heet ook wel spit of lumbago. Patiënten met lage rugpijn hebben pijn onder in de rug. De pijn kan ook uitstralen naar de bil of het been. Vooral lang staan of zitten, maar ook bewegen, kan echt flink pijn doen. Lage rugpijn komt veel voor. Vier van de vijf mensen hebben wel eens last van hun rug. Sommigen krijgen het maar één keer, bij anderen komt het geregeld terug, maar dat betekent niet dat het dan ernstig is.
Waar de rugpijn vandaan komt, is bij de meeste mensen lastig aan te geven. Zelfs bij erge pijn in uw rug is er meestal toch geen sprake van een ziekte of blijvende schade. Zeker is dat rugpijn bij de meeste mensen te maken heeft met de spieren, banden en gewrichten in de rug. Deze werken dan even niet zoals zou moeten. Ze zijn, simpel gezegd, ‘uit vorm’ of ‘uit balans’. Er is echter geen reden tot pessimisme. Rugpijn heeft een goede prognose, dat wil zeggen: de kans is groot dat de rugklachten verdwijnen.

 

Helpt acupunctuur mij van mijn (lage) rugklachten af?

In de acute fase, u bent ‘door uw rug gegaan’, kan de ooracupunctuur een spectaculair effect hebben. De spieren die zich als in een reflex hebben samengespannen kunnen daardoor zeer snel ontspannen. Acupunctuur kan met name op het gebied van de pijnbestrijding en spierontspanning veel voor u betekenen. Ook kunnen gewrichtsblokkades worden opgeheven waardoor al snel een vermindering van klachten optreedt. Bij acute klachten zijn enkele behandelingen vaak al voldoende voor een merkbaar effect. Bij chronische klachten zijn hiervoor meestal meer behandelingen nodig.

Wanneer er sprake is van blijvend rugletsel zoals bij ernstige slijtage, kan acupunctuur alleen een symptoombestrijdend karakter hebben. In periodes met verergering van de klachten kunt u dan altijd een beroep doen op uw acupuncturist voor het bestrijden van de pijn.

Direct contact

Uw naam (*)

Uw e-mail (*)

Telefoon (*)

Opmerkingen

Acupunctuur Rugklachten Amsterdam

Rugklachten en risico’s

Er is een aantal risicofactoren bekend die een rol kunnen spelen bij het ontstaan van lage rugklachten. Een aantal van deze factoren komt vaker terug, bijvoorbeeld:

      • veel tillen in combinatie met draaiende bewegingen (met name met gestrekte benen/knieën);
      • lang in één houding blijven zitten of staan (op het werk, thuis);
      • repeterend werk doen;
      • plotselinge hevige inspanningen verrichten;
      • blootgesteld zijn aan veel trillingen;
      • overgewicht;
      • roken
      • te weinig beweging

Probeer gewoon te blijven bewegen. Het lijkt soms onlogisch, maar de beste manier om ervoor te zorgen dat de spieren van uw rug weer in vorm komen, is door beweging. Onderzoek heeft aangetoond dat niét bewegen of het vermijden van bewegingen uw rug meer kwaad doet dan goed. Het is belangrijk om zo gewoon mogelijk te blijven bewegen. Dan bent u eerder van uw klachten af. Probeer om door te gaan met uw dagelijkse activiteiten en taken, ook al heeft u pijn. Zonder uiteraard te overdrijven. Bijvoorbeeld zwaar huishoudelijk werk, zwaar tillen en lang in één houding staan of zitten, dat kunt u beter tijdelijk vermijden. Na enkele dagen tot een week kunt u proberen om uw rug weer wat meer te belasten. Bouw het geleidelijk op, dat is de enige juiste manier. Als u niet zeker weet waar u aan toe bent, vraag dan gerust uw fysiotherapeut om advies. Het is verkeerd om veel te doen op de dagen dat u weinig pijn heeft en weinig op de dagen dat u veel rugpijn heeft. Het motto is dus: blijf bewegen, maar forceer niet! Ga maar eens na welke bewegingen u allemaal maakt in de dagelijkse routine en pas uw manier van doen waar nodig aan. Vaak beweegt u zich te weinig, dus probeer dat meer te doen. Neem voldoende momenten om te ontspannen. En wissel van houding of loop af en toe een stukje, dat is goed voor uw rug.

Omgaan met een acute aanval van rugpijn

Ook al heeft u momenten met veel rugpijn, bedenk dat deze meestal niet wordt veroorzaakt door een ernstige ziekte. Eventueel kunt u pijnstillers (zoals paracetamol) nemen. Het is verstandig om ze in te nemen op vaste tijdstippen, bijvoorbeeld om de 4 tot 6 uur. Bouw het gebruik ervan langzaam af en stop niet opeens helemaal met pijnstillers. Bedrust is meestal niet nodig, maar soms kán het gewoon niet anders. In elk geval adviseren we om hooguit twee dagen in bed te blijven. Anders wordt uw rug stijf en raken uw spieren ontwend aan beweging en inspanning. Begin binnen enkele dagen tot een week weer geleidelijk uw normale activiteiten op te bouwen.

Praktisch advies m.b.t. rugklachten

Tillen
Sta er even bij stil hoe u gaat tillen en ken uw eigen kracht. Til en/of draag de dingen dicht tegen uw lichaam aan. Zak door uw knieën (in plaats van voorover te bukken) voordat u iets optilt. En voorkom dat u met uw rug draait terwijl u iets zwaars in handen heeft.

Houding
Uiteraard is een goede houding belangrijk. Loop en zit zoveel mogelijk rechtop. Wisselen van houding is gezond. Sterker nog, als u de hele dag op dezelfde manier zit of staat krijgt u eerder problemen.

Zitten
Gebruik een rechte stoel die goed steun geeft in uw onderrug. Vermijd het zitten op lage en zachte stoelen. Wanneer u lang achter elkaar moet zitten, probeer dan regelmatig te wisselen van houding, en waar mogelijk elke 20 tot 30 minuten even op te staan en te bewegen. Ga ook na of uw werkoppervlak een comfortabele hoogte heeft.

Staan
Als u lange tijd achter elkaar moet staan, probeer dan regelmatig te wisselen van houding en waar mogelijk elke 20 tot 30 minuten toch even te zitten.

Werk
Wanneer u zich ziek meldt op uw werk, houd dan contact met uw werkgever en uw collega’s. Eventueel kunt u proberen om een deel van de dag weer aan het werk te gaan. Zo blijft u toch betrokken. Naarmate u langer thuiszit, wordt het moeilijker om uw werk weer op te pakken. Ook groeit de kans op langdurig werkverzuim.

In conditie blijven
Wie fit blijft, loopt minder risico dat de rugpijn weer terugkomt. Daar kunt u aan werken door regelmatig te bewegen, bijvoorbeeld door te wandelen, zwemmen of fietsen. Doe vooral wat u leuk vindt, want dan gaat u er makkelijker op termijn mee door. En dat is voor uw rug natuurlijk het beste.

Ontspannen
Bij een goede conditie hoort ook ontspanning. Stress zorgt voor een gespannen houding en dit vergroot de kans op rugpijn.

Voor meer info verwijs ik u graag het contact formulier of bel voor een vrijblijvend adviesgesprek (+31) 0 638 08 1281